Mnogo je firmi odlučilo iskoristiti upravo ovaj trenutak za redizajniranje, prilagodbu ili selidbu svojih ureda ? Upravo iz tog razloga odlučili smo porazgovarati sa gospodinom Zoranom Arsovom, COO Partner iz firme Delight Office Solution, firmu koju sve češće viđamo u ulozi partnera velikim internacionalnim i domaćim kompanijama u preoblikovanju njihovih ureda.
1. Rad od doma ili rad iz ureda. Koji model rada prefirate i zašto?
Usprkos tome što čitamo najave o smanjenju važnosti ureda kao primarnog mjesta za rad, siguran sam da će ured i u budućnosti imati nezamjenjivu ulogu u poslovanju. U posljednjih nekoliko mjeseci jasno se pokazalo da je rad od kuće uistinu moguć - čak i na nekim poslovima koje smo tradicionalno vezivali isključivo uz urede. No, pitanje je – po koju cijenu? Ako pitate mene osobno, rekao bih da preferiram fokusirani, individualni posao (koji zahtijeva tišinu i koncentraciju) obavljati od kuće. No kada se radi o kreiranju nove vrijednosti, novih ideja, suradnji s kolegama, tu je ured i dalje nezamjenjiv. Također ne mogu zamisliti kvalitetnu integraciju novih zaposlenika ili promoviranje zaposlenika na rukovodećim pozicijama bez dolaska u ured.
2. Delight Office Solution je dizajnirao i aktivno sudjelovao u opremanju mnogih ureda širom cijele regije. Prema Vašem mišljenju kako će kriza uzrokovana Covid-19 pandemijom utjecati na organizaciju rada iz ureda?
Moderni uredi, ali oni kakve smo poznavali prije pandemije, imali su nekoliko karakteristika koje će se u budućnosti morati mijenjati. Počnimo od činjenice da su kompanije često implementirale tzv. 'open plan' urede, koji su im u teoriji omogućili uštedu prostora, istovremeno usmjeravajući zaposlenike da više surađuju. Takvi uredi imaju veliku gustoću zaposlenika po kvadratnom metru. U nekim slučajevima po nekoliko zaposlenika dijeli isto radno mjesto (primjerice ako se radi o ljudima u prodaji, koji su često van ureda). Uredi su bili zamišljeni za sve mobilnije radnike, koji nisu nužno vezani uz radno mjesto. Zajednički prostori bili su također vrlo gusto projektirani, sa rezidencijalnom estetikom koja ljude podsjeća na udobnost njihovih domova. U uvjetima pandemije, kompanije trebaju promišljati budućnost kroz tri vremenska horizonta: nazovimo ih danas, sutra i ubuduće.
U kratkom roku, danas, kada dobar dio zaposlenika radi od kuće, valja poduzeti korake za opremanje postojećeg uredima pregradama, uvođenjem protokola za dezinfekciju, naizmjeničnih dolazaka u urede i slično.
U srednjem roku, sutra, valja projektirati urede uzimajući u obzir 3 načela: smanjena gustoća radnih stanica, te izmijenjena geometrija (orijentacija) radnih mjesta - tako da izbjegavamo nasuprotno postavljene radne stanice. Treće načelo je odjeljivanje - postavljanjem frontalnih i bočnih barijera, kao i privremenih uklonjivih barijera za vrijeme same epidemije.
Dugoročno, ubuduće, valjat će planirati urede koji su adaptibilni, mobilni - koji se mogu lako prilagoditi promjenama. Uredi su to koji nisu zasnovani na nekom pojedinačnom stanju okruženja. Uzimaju u obzir ne samo okruženje, već i dobrobit zaposlenika – fizičku, emocionalnu, kognitivnu.
3. Kako novonastala situacija sa Covid 19 pandemijom utječe na vašu trenutnu prodaju i da li primjećujete različite zahtjeve od strane klijenata ?
Mislim da za sve naše firme u regionu, ne samo u Hrvatskoj, nije mogao biti bolji trenutak za dočekati kriznu spremne, ako je već moralo doći do ove situacije. U prethodnim godinama aktivno smo radili na proširenju naše ponude sa najboljim svjetskim proizvođačima te proširili naše djelatnosti sa nekim aktivnostima koje recimo nismo imali u našoj ponudi prije samo 3-4 godine. Na svim tržištima u ovoj godini očekujemo organski i stabilan rast. Veliko zadovoljstvo nam je vidjeti da nam klijenti ukazuju sve više povjerenja, da očekuju od nas više. Time nam jamče da smo i u svim prethodnim godinama doista kvalitetno radili. Kako bi ispunili njihova očekivanja i u budućnosti i u ovoj, recimo neuobičajenoj godini, nastavili smo širiti naš tim te trenutno u regiji imamo 64 zaposlenika. Paralelno sa uvećanjem broja zaposlenika investirali smo i u naš novi CRM i ERP sustav te tako kompletno digitalizirali naše poslovanje. Od našeg partnera Steelcase dobijamo informacije iz prve ruke koje nam pomažu da kreiramo urede koje će zadovoljiti novonastala očekivanja od ureda, te tako, siguran sam, omogućiti da zadržimo lidersku poziciju na svim tržištima na kojima poslujemo.
4. Svjetska ekonomija nakon krize?
Svaki poremećaj ovakvih razmjera za svjetsku ekonomiju predstavlja šok. Šok nikada nije ugodan kada se dogodi i ostavlja posljedice, pogotovo u kratkom roku, a ponajviše kada se radi o ljudskim životima. No, treba pogledati i drugu stranu medalje. Kriza je ubrzala inovacije, i to u razmjerima koje smo do jučer smatrali nemogućima. Kriza je ubrzala digitalizaciju društva i gotovo svih djelatnosti - za što bi nam inače nedostajalo motiva, a i trajalo bi višestruko dulje. Danas znamo da digitalizacija nema alternative jer ne možemo znati hoće li se ponoviti neka slična kriza koju ćemo, poučeni iskustvom, dočekati spremniji. Svjetska ekonomija oporavit će se, kao i nakon svih dosadašnjih kriza, u to nema sumnje.
5. Dali dolaze neki novi trendovi po pitanju organiziranja radnog okruženja i poslovnog prostora kao takvog?
U istraživanju koje je proveo Steelcase, svjetski lider u istraživanju uredskih trendova i opremanju ureda, čije proizvode Delight zastupa ekskluzivno za cijelu našu regiju, utvrdili su nekoliko principa planiranja sigurnih ureda budućnosti.
Prvi ističe da treba proširiti ekosustav (ponudu) mjesta na kojima se posao može obavljati. Taj ekosustav mora ljudima ponuditi više izbora mjesta gdje mogu raditi, te više neposredne kontrole nad radnom okolinom. On može uključivati dom, manje satelitske (dislocirane) urede odvojene od glavne lokacije, coworking lokacije, rad na tzv. 'trećim mjestima' kao što su kafići, restorani (jednom kada uvjeti to budu dopuštali) i slično.
Drugo načelo stavlja dinamičnost, prilagodljivost i fleksibilnost radnih stanica u fokus. Ljudi trebaju moći prilagoditi svoja radna mjesta različitim aktivnostima koje obavljaju tijekom dana. Sav namještaj trebao bi biti mobilan.
Treće načelo ukazuje na nužnost dobrog balansiranja grupnog i pojedinačnog rada, prostor treba omogućiti i jedan i drugi. Timovi efikasnije dolaze do rezultata. Ali čine ih pojedinci koji trebaju prostor i vrijeme za razmišljanje i fokus.
Četvrti princip ističe činjenicu da svi prostori za suradnju moraju postati još bolji. Moraju postati istovremeno sigurniji, inspirirajući i visoko produktivni. Nije prihvatljivo imati prostore za neformalnu suradnju koji zjape prazni.
I naposljetku, digitalna i fizička suradnja mora se neometano i istovremeno omogućiti, u svojevrsnom spoju, što nije nimalo lako. Suradnja na daljinu je budućnost, no potrebno je pratiti i korištenje fizičkog prostora, kako bi se uvidjelo koji prostori su manje, a koji više traženi. To će nam omogućiti korekcije neiskorištenih zona koje imamo u uredima, u realnom vremenu.